Welkom bij PickThisUp en leuk om te zien dat je interesse hebt om aan de slag te gaan als koerier! Met deze 12 gouden tips wordt jij binnen no time een Expert-koerier.
Elke offerteaanvraag kan maximaal 3 aanbiedingen ontvangen. Zo heb je als koerier altijd een gezonde 33% kans op de opdracht. Verhoog jouw kansen met een volledig ingevuld profiel. Maak een korte biografie en voeg een persoonlijke foto toe. Dit geeft vertrouwen en resulteert in 60% meer kans op de opdracht.
Wees vriendelijk en concreet in je communicatie. Gebruik eventueel een standaard bericht als je reageert op offerteaanvragen. Laat weten dat je onderweg bent, mogelijk wat later bent of informeer over beschadigingen. Ook als je het nog niet weet, stuur dan een bericht. Liever een (chat)bericht te veel dan één te weinig. Tevens goed voor je reviews en fooi!
Ga niet eerder rijden dan wanneer je een bevestiging hebt ontvangen van ons dat het transport is betaald. Dit om last minute annuleringen te voorkomen. Wordt deze toch geannuleerd 48 uur voor het ophalen? Dan heb je recht op compensatie. Voor meer informatie hierover, zie onze Algemene Voorwaarden voor vervoerders
Sommige klanten vinden het prettig om de bezorgkosten contant te betalen bij de aflevering. Dit is niet toegestaan. De items zijn namelijk pas verzekerd op het moment dat PickThisUp de betaling heeft ontvangen. Wil een klant contant betalen? Leg uit dat dit niet mogelijk is en meld het bij PickThisUp support. Niet nakomen van deze afspraak hiervan leidt tot blokkering van je account en beëindiging van de samenwerking.
Vanaf het moment dat de klant jou als koerier heeft geboekt ben jij (mede) verantwoordelijk voor de bescherming van de klantgegevens. Denk bijvoorbeeld aan de aankoopfacturen. Houd dus geen kopieën los in je voertuig, maar bewaar alle persoonlijke informatie op je telefoon en zorg dat deze is vergrendeld.
Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Kan je door omstandigheden de afspraak niet nakomen? Communiceer dit dan zo spoedig mogelijk. Klanten hebben vaak vrij genomen van werk en blijven speciaal thuis om te wachten op hun transport. Kom je op locatie en is een item groter of zwaarder is dan vermeld? Of zijn er aanvullende werkzaamheden nodig zoals demontage? Neem telefonisch contact op met de klant om de aanvullende kosten vooraf overeen te komen.
Jij bent het visitekaartje voor jezelf, voor PickThisUp en voor alle andere PickThisUp koeriers. Een eerste indruk is belangrijk, in communicatie maar ook m.b.t. de staat van je voertuig. Houd bijvoorbeeld je voertuig opgeruimd, zodat bij het openen van de laaddeur of kofferbak alles er netjes en verzorgd uit ziet.
Er kan altijd iets onverwachts tegenzitten, voor zowel klant als koerier. Maar blijf vriendelijk en respectvol naar elkaar. Is er sprake van een discussie of conflict? Wees flexibel en ga samen op zoek naar een alternatieve oplossing waar beide partijen zich in kunnen vinden. Vermijd in deze gevallen digitaal contact via chat of whatsapp. Persoonlijk contact per telefoon helpt bij het vinden van een oplossing. Komen jullie er samen niet uit, neem dat contact op met PickThisUp support.
Als koerier ben je verantwoordelijk voor het controleren of items compleet en onbeschadigd zijn. Is een item niet aanwezig, incompleet of beschadigd? Maak foto's voordat je het verplaatst, vul het manco formulier in en stuur deze naar support@pickthisup.com dan nemen wij binnen enkele dagen contact met je op over de verdere afhandeling.
Leg een setje basis gereedschap in je voertuig en gebruik altijd spanbanden, verhuisdekens of andere materialen ter bescherming. Veiling medewerkers kunnen hierop controleren. Een schade kan beide partijen namelijk honderden euro's kosten en met deze beschermingsmiddelen maak je de kans hierop zo klein mogelijk!
Houd je aan de verkeersregels en rij rustig. Je rijdt soms met artikelen van duizenden euro's waarde! Aan het laden of lossen en moet je even weglopen? Zorg dat deuren altijd zijn vergrendeld.
Ondanks alle voorbereidingen en goede bedoeling kan het gebeuren dat er onderweg toch iets beschadigd raakt of iets anders misgaat. Stuur dan zo spoedig mogelijk een foto met korte toelichting naar support@pickthisup.com en meld het transport nog niet als afgeleverd.