Een kwestie van fingerspitzengefühl?
Sinds kort ben ik gestart als marketeer bij een bijzondere speler in de deeleconomie: PickThisUp (www.pickthisup.nl). Een bezorgplatform waarbij behulpzame bestuurders met lege kofferbakken (zo’n 8 miljoen) eenvoudig een (online) aankoop voor iemand anders kunnen meenemen. Dat bespaart je de nodige tijd, bezorgkosten, hassle en uitstoot van CO2. Een bedrijf dus dat laat zien dat maatschappelijke impact en commercie prima samengaan en daar zelfs door Shell voor is genomineerd in een Europese competitie: de Bright Energy Ideas Challenge.
Een kwestie van geluk, visie en/of fingerspitzengefühl? Op basis van mijn gesprekken met Arjen van der Zee, één van de oprichters van PickThisUp, deel ik met jou graag enkele succesfactoren uit de praktijk van deze startup.
Fingerspitzengefühl
Enkele jaren geleden op een warme zomerse dag moest Arjen noodgedwongen zijn op Marktplaats gekochte velgen ophalen aan de andere kant van het land. Weg vrije dag, zonde van zijn tijd. Enige tijd later besloot hij, als fan van de deeleconomie, zich aan te melden bij BlaBlaCar. Op zijn geplande rit van Zwolle naar Brussel konden ten slotte gemakkelijk wat mensen extra mee. En zo geschiedde. Met een student, timmerman en kunstenares op de achterbank was het geen moment stil onderweg en een zaadje was geplant. Had iemand uit Middelburg destijds ook niet gewoon zijn velgen kunnen meenemen zonder dat hij verlof had hoeven nemen? Een soort Blablacar voor spullen?
Daadkracht
In 2014 besloot Arjen zijn idee te pitchen op een Start-up weekend in Eindhoven. Warempel sloten zich 6 first followers bij hem aan om dit idee verder uit te werken. Ook al wonnen ze niet, zijn besluit stond vast: ontslag indienen en een kantoortje huren in Zwolle. Het zit blijkbaar in de familie, want na een kopje koffie sloot zijn jongere broer Jelmer zich enthousiast bij hem aan.
Hulp durven vragen
Zonder ondernemerservaring zochten zij zo snel mogelijk contact met incubators voor hulp om de levensvatbaarheid van hun idee te toetsen. In maart 2015 werden ze geselecteerd voor het incubator programma van UtrechtInc, die hun hielp van idee naar eerste prototype (in oktober ‘15). “Dat klinkt stoerder dan het was, we deden dit met een simpel vragenformuliertje op de website, waarbij we de aanmeldingen houtje-touwtje in Excel met elkaar matchten om vervolgens mensen op te bellen en met elkaar in contact te brengen. Heel intensief, maar we hadden daardoor wel onze eerste betalende gebruikers en nog belangrijker; validatie dat er een behoefte was groter dan bij mijzelf!”
Opofferingsbereid
In de tussentijd heeft Arjen wel wat hobby’s en dromen opgeofferd: zijn BMW en Motor verkocht en het spaargeld voor een MBA studie Entrepreneurship (Melbourne University) geïnvesteerd in de onderneming. “Dat deed pijn, maar een MBA studie in de praktijk is natuurlijk een one-of-a-kind ervaring!”, aldus Arjen.
Op 13 oktober deelt Arjen als spreker graag zijn visie op de deeleconomie en ondernemerschap met jou op het eFulfilment & Logistics 2016 congres: http://emerce.nl/efulfilment/speakers/arjen-van-der-zee
Guido David, CMO PickThisUp www.pickthisup.nl