Sprout magazine heeft PickThisUp uitgeroepen tot Startup van de Week. Hieronder een kort verslag van hun interview:
“Zo wil PickThisUp 8 miljoen kofferbakken delen”
PickThisUp laat stoelen, tafels en andere spullen carpoolen à la Blablacar. Oprichter Arjen van der Zee pitcht zijn bedrijf, waar hij nota bene zijn eigen auto en motor voor verkocht.
Wat is PickThisUp?
Een dienst voor kofferbakdelen, vergelijkbaar met het concept van Blablacar (autoritten delen). “Er staan in Nederland 8 miljoen kofferbakken leeg”, zegt Van der Zee. “Waarom zou je die niet combineren met ophalen en bezorgen van fiets, wasmachine of kast? Via ons platform krijg je dit soort spullen simpel en voordelig thuis.” En een automobilist verdient via PickThisUp tussen de 12,50 euro en 50 euro. De dienst ziet zichzelf als een combinatie van PostNL, waar een stoel of kastje vaak te groot is, en een relatief dure koerier of transporteur.
Het bestelproces gaat als volgt: een gebruiker in bijvoorbeeld Rotterdam ziet op Marktplaats een bijzettafel in Venlo. Die dient vervolgens een offerteaanvraag in bij PickThisUp, waarna het platform met een matchingalgortime een berichtje stuurt naar alle koeriers in de buurt van die route. Die koerier kan het transport accepteren en eventueel een eigen prijs voorstellen, waarna er kan worden betaald via iDeal. Alle transport opdrachten zijn standaard verzekerd voor schade diefstal en fraude. PickThisUp spreekt overigens liever van ‘bestuurders’ dan van (professionele) ‘koeriers’. “Het zijn mensen uit alle lagen van de maatschappij. Zowel zakelijk als particulier.”
De startup doet denken aan - het eveneens in UtrechtInc gehuisveste - Trunkrs. Maar die dienst richt zich vooral op pakketten, met bestelwagens die de pakketten naar een hub brengen. PickThisup koeriers vervoeren alles deur-tot-deur, ook de bank, stoel of andere relatief grote of ‘lastige bestelling. “We hebben al een paar bijzondere aanvragen gehad”, zegt Van der Zee. “Bijvoorbeeld een postduif die van Groningen naar Utrecht moest en een jacuzzi die op een aanhanger van de Achterhoek naar de Randstad werd vervoerd.” Ook was er onlangs een kastje dat vanuit Zwitserland naar Nederland moest en werd bezorgd door iemand die terugkwam uit Italië.
Wie zitten erachter?
Van der Zee (30) kocht en verkocht tot een paar jaar geleden veel spullen op veilingsites en marktplaatsen, maar veel daarvan kon niet per postpakket worden verstuurd - dat kost al snel 50 tot 120 euro voor een koerier. “Toen ik, vanuit mijn woonplaats Sneek, een keer een Marktplaats aankoop moest ophalen in Middelburg was een zaadje geplant”
De ondernemer kwam in 2013 met Blablacar voor het eerst in aanraking met de deeleconomie. “Dat vond ik zeer fascinerend. en bracht voor mij het geloof dat we bestaande producten en diensten veel beter kunnen benutten. Niet kopen, maar gewoon lenen via Peerby.”
Van der Zee pitchte het idee van kofferbak delen in 2014 tijdens een startupweekend in Eindhoven. “Eigenlijk meer uit een soort baldadigheid en met het idee ‘we kijken wat ervan komt’. Maar daar kwamen zoveel positieve reacties op dat ik maandag, toen ik weer terug ging naar mijn werk als inkoop en logistiek consultant, dacht; volgens mij moet ik hier iets mee.” Van der Zee zegde begin 2015 zijn baan op en verkocht zijn auto en motor om startkapitaal vrij te maken.
Vanwege zijn softwarekennis sleurde hij broer en webdeveloper Jelmer (28) mee in het ondernemers avontuur. “Die wilde in eerste instantie vanaf de zijlijn helpen, maar dook er na een paar weken ook fulltime in.” Inmiddels werden er nog 3 collega’s aangenomen. Het team is volgens Van der Zee “ijzersterk, gebalanceerd en complementair”. “We kunnen alles zelf doen, van een marketing tot hacking.’
Wie zit te wachten op PickThisUp?
De startup heeft nu twee doelgroepen in het vizier: de eerste groep bestaat uit marktplaatskopers, zowel particulier als zakelijk. “Maar de laatste tijd zien we ook steeds meer specifieke webshops, bijvoorbeeld meubelwinkels. Die hebben nu dankzij PickThisUp een-op-een contact met hun 'privé'-koerier, eigen tijdstippen, hoeven hun spullen niet te verpakken en qua kosten zit je 60 tot 80 procent lager dan een koerier of transporteur.”
Wat is het verdienmodel?
Na het transport - mits naar tevredenheid afgehandeld - krijgt een koerier 75 procent van het afgesproken bedrag. De rest gaat naar PickThisUp (inclusief de kosten voor de verzekering). PickThisUp geeft per productcategorie een adviesprijs, maar de aanvrager bepaalt uiteindelijk zelf wat hij of zij ervoor wil betalen. In de praktijk wordt de prijs vooral bepaald door de omvang van het product en in wat mindere mate door de afstand. Kortgezegd: hoe meer hassle, hoe hoger het bedrag. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een hoop gesjouw met een kast in de binnenstad Amsterdam.
Hoe ver is PickThisUp?
Startupfabriek UtrechtInc hielp Van der Zee en co. van idee naar MVP (Minimum Viable Product). Oftewel, van een Excel-sheet met postcodes en veel nabellen naar een inmiddels geautomatiseerde bèta-versie, waarbij praktisch alles via het platform loopt. Inmiddels zijn er ‘honderden’ actieve koeriers die dagelijks enkele duizenden routes bedienen. De afgelopen maand liep ook het aantal buitenlandse transportaanvragen op. Vooral naar en vanuit België en Duitsland.
PickThisUp is een van de 2 Nederlandse deelnemers in de race voor de Bright Energy Ideas Challenge van Shell (125.000 euro) en is geselecteerd voor de e-commerce-klas van Startupbootcamp.
Nog geld nodig?
Na een eerste periode bootstrappen pikte PichThisUp een jaar geleden een investering op bij een angel-investeerder. Voor een vervolgronde is de startup nu op zoek naar 180.000 euro.